Ålesund og Omegn CK

Info/Regler

Konkurranseregler Ålesund Triathlon

Svømming

Du vil av arrangøren få utdelt en badehette med påskrevet startnummer. Badehetta skal være på under hele svømmingen. Hetta skal ikke tas av før du har kommet opp av vannet. Det er påbudt å svømme i våtdrakt. Den gir deg varme og ekstra flyteevne, noe som gjør at du svømmer raskere og tryggere. Svømmesokker er tillatt. Svømmehansker er ikke tillatt. Klær som du har tenkt å sykle med, kan du ta på deg under våtdrakta.

Utøver kan fritt velge svømmestil. Under svømmingen vil arrangøren stille med mannskap i kajakk. De vil legge seg på utsiden av svømmeløypa. Det er lov å hvile seg på kajakkene mens de er i ro eller stå på bunnen der det er grunt nok.

Hvis du skulle få problemer under svømmingen; legg deg på rygg og strekk en arm i været. Mannskapet vil komme bort til deg og bistå. Følg deres ordre og beskjeder. Det er meget viktig at du beholder roen og lytter til rådene du får.

Svømmestart vil skje i vannet rett ved Sparebanken Møre Arena Båthavn (Volsdalsvågen Marina).

Tips! Planlegg på forhånd hvor du vil stå når starten går. Er du en uerfaren svømmer kan det være lurt å plassere seg bak eller ut på sidene. Prøv å finn noen som holder ditt tempo. Svømmingen blir da lettere, og det er ikke mot noen reglement å ligge tett opptil en annen svømmer. Unngå å slå eller sparke de andre.

Sykkel

Det er ingen krav til spesiell type sykkel. Det er fritt fram til å bruke eks. MTB. Det eneste kravet er at den er i god stand. Når du skal levere sykkelen til skiftesonen før svømming vil arrangøren påse at sykkelen er i god stand.

• Hjelm er obligatorisk under hele sykkeldelen av konkurransen
  • Det er ikke lov til å forlate skiftesonen før du har tatt på hjelmen
  • Det er ikke lov til å sykle inne i skiftesonene
  • Hjelmen skal være CE merket og uten skader
  • Startnummeret fester du på brystet med sikkerhetsnåler, eller bruker et konkurransebelte/race belt (anbefalt) for festing av startnummer. Sikkerhetsnåler vil være tilgjengelig. Startnummeret skal være bak på kroppen under sykkeletappen, for så å vendes foran på kroppen før løpeetappen. Noter nummer til nærmeste pårørende på baksiden av startnummeret.

Drafting er ikke tillatt. Det vil si at det alltid skal være 10 meter mellom ditt forhjul og bakhjulet til sykkelen foran deg. Forbikjøring skal være unnagjort i løpet av 30 sekunder. Hvis du er forbikjørt er det ditt ansvar for å holde minst 10 meter avstand til syklist foran deg.

Transition område (T1/T2)

Her vil sykkelen din, sammen med annet utstyr, stå under svømmedelen.

• Du trenger: hjelm, sykkel, joggesko og evnt annet tilbehør (f.eks men ikke påkrevd: energidrikke/bar/gel, sykkelsko, konkurransebelte, sokker, sykkelbriller, caps, håndkle, osv.)
  • Finn en ledig plass i sykkelstativet. Sykkelen skal henge etter setet med framhjulet mot deg. I feltet ved siden av sykkelen legger du ned håndkleet ditt om du har med.
  • På håndkleet legger du ut sykkelsko hvis du har (og sokker hvis du trenger dem), og ved siden av dem joggesko. Plasser alt tilbehør du trenger for konkurransen på toppen av skoene
  • Plasser hjelmen på sykkelen. Plasser evnt sykkeltilbehør, som solbriller, i hjelmen

Dobbeltsjekk oppsettet før du forlater transition områden.

Generelle regler

Alle deltagere plikter å være med på orienteringen (Pre Race Møte) ved sekretariatet rett i forkant av konkurransen.

Ikke tillatt:

• Deltagerne kan IKKE benytte hodetelefoner, mobiltelefoner, etc.
  • Forsøpling er ikke tillatt.
  • Alle flasker, papir osv. skal anbringes i søppelspann langs traseen, eller medbringes til skiftesonen.
  • Det er ikke tillatt med glassflasker i noen del av løypa.
  • Det er ikke tillatt å sykle eller løpe i bar overkropp.

Det er tillatt for utøvere å motta hjelp eller assistanse fra arrangøren eller utøvere som deltar i samme konkurranse, men ikke fra andre. Hjelpen kan bestå i å gi, låne eller dele, mat, drikke, verktøy, dekk, slange lappesaker og lignende.

Om det skjer en ulykke/uhell med annen utøver bes deltager om å stoppe, utøve nødvendig førstehjelp, og sørge for å få varslet medisinsk nødnummer 113 om nødvendig.  Varsle stevneleder og oppgi hvor du befinner deg. Om nødvendig, vent på løype-/medisinsk personell, og varsle andre utøvere for å unngå at flere blir involvert.

Løype skal være godt markert, men deltager er selv ansvarlig for å kunne løypen og følge denne. Deltagere som av medisinske eller tekniske årsaker kan utgjøre en fare for seg selv eller andre kan tas ut av konkurransen.

Utdelt tidtagningsbrikke skal festes rundt venstre ankel under helle konkurransen.

Ålesund og Omegn CK

v/Hallstein Vemøy